dinsdag 1 april 2014

Knit + hook = knook

Ik heb een nieuw product binnengekregen in de webwinkel; de knook. Misschien hebben jullie er al van gehoord. Het woord is een samentrekking van knit en hook, dus van het Nederlandse breien en haken. Laten we dat in onze taal maar niet samenvoegen, dan wordt het een onsmakelijk geheel. Maar goed, wat vind ik van de knook? Ik heb deze natuurlijk uitgeprobeerd, want ik wil wel weten wat ik verkoop. Voor €4,75 krijg je twee knooks (knooken? Wat is het meervoud eigenlijk?) in de maten 4 en 6. Je moet de maat naald gebruiken die wordt geadviseerd voor het garen, of iets kleiner. Ik heb flink gezocht op Google en er is best veel te vinden, alleen alles in het Engels of Duits. Op YouTube zijn duidelijke filmpjes te vinden. Met de knook maak je breisteken, het is dus wat anders dan tunisch haken. Je knoopt een draad door het gat in de knook waar je je werk telkens op kunt schuiven. Rondbreien is dus zeer goed te doen, geen gehannes met vier breipennen.
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit leuk vind, maar het resultaat mag er zijn. Het is ook niet moeilijk als je het eenmaal onder de knie hebt. Ik denk dat het mogelijk is elk breipatroon te maken met de knook. Haken blijft mijn grote liefde, maar dit is zeker een leuke afwisseling. Als totaal onervaren breister heb ik toch maar dit uiltje (gratis patroontje van Christel Krukkert) gemaakt.
Voor degenen die ook eens willen knooken: de "knit stitch" is recht breien en de "purl stitch" is averecht. Succes!

1 opmerking:

  1. Leuk uiltje heb je geknookt?! Wat een woord! Altijd leuk om een nieuwe techniek uit te proberen. Het resultaat mag er zijn.

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen